2012-09-07

Nowinki

Przyszłość prasy – za darmo i na tabletach

Na rynku wydawniczym w Polsce nastaje nowa era. W przestrzeń zajmowaną do tej pory przez statecznych i statycznych wydawców prasowych wchodzą całkiem nowi gracze. W czasach, gdy największe koncerny mediowe podejmują rozpaczliwe próby obrony przychodów ze sprzedaży prasy drukowanej, gdy powstają systemy typu „paywall” zamykające dostęp do treści dotąd udostępnianych za darmo, na rynku pojawiają się świeże i nowatorskie inicjatywy, które nie boją się zerwać z dotychczasowymi modelami biznesowymi. Spółka Yellow Hat właśnie debiutuje na rynku cyfrowym magazynem kobiecym iAM, przeznaczonym wyłącznie na tablety, pokazując jednocześnie, że prasa nie umiera, lecz istotnie się zmienia. Tak jak czytelnik prasy zmienia się w jej interaktywnego użytkownika.



Yellow Hat – wydawca nowego miesięcznika – zapowiada, że jego misją jest zaoferowanie nowoczesnym konsumentom zupełnie nowego rodzaju publikacji, łączących w sobie to co najlepsze w prasie, telewizji, radiu oraz internecie. Spółka wprowadza na rynek magazyn nowego typu, zrywający w wielu miejscach z klasycznymi kanonami prasowymi, dopasowując nowe medium do oczekiwań nowych czytelników-użytkowników.  

Debiutujący właśnie tytuł – iAM – funkcjonuje wyłącznie w wersji na tablety, nie jest więc jedynie wariantem tytułu papierowego lecz samodzielnym pełnowartościowym miesięcznikiem. iAM przemawia do kobiet wieloma warstwami, płynnym układem treści dostosowującej się do orientacji ekranu, dodatkową, multimedialną zawartością oraz zupełnie nowymi sposobami łamania tekstów i budowaniem materiału, które nigdy nie będą dostępne dla tradycyjnej prasy.

Content is king

Magazyn iAM polemizuje z dotychczasowym profilem prasy kobiecej, proponując czytelniczkom wspólne poszukiwanie życiowej drogi. iAM podpowiada, sugeruje i wspiera, ale nie narzuca. Magazyn iAM łączy się ze społecznością kobiet Spełnionych, które dzielą się swoimi historiami z innymi czytelniczkami i internautkami na łamach interaktywnej rubryki w magazynie oraz platformy www.spelniona.pl i profilu w serwisie Facebook http://www.facebook.com/Spelniona.

– Bardzo zależało nam na odejściu od schematycznego myślenia, w związku z czym musieliśmy z dnia na dzień zapomnieć o wszystkim, czego nauczyliśmy się podczas tworzenia tytułów prasowych. Tablet daje możliwość niespotykanej w tradycyjnej prasie interakcji z czytelnikiem, i to jest dla nas istotny element komunikacji iAM. Dlatego na łamach magazynu oprócz tekstów stworzonych przez redakcję będą pojawiać się także teksty napisane właśnie przez Spełnione – mówi Gabriela Wolak Wereśniak, Redaktor Naczelna magazynu iAM. Otwarcie się na opinie i doświadczenie życiowe czytelniczek nie sprowadza się wyłącznie do listów do redakcji! Czytelniczki – czy może raczej użytkowniczki iAM – dostają prawdziwie otwartą platformę do komunikacji z magazynem – zarówno poprzez Facebook, który jest zintegrowany z magazynem, jak i poprzez stronę WWW, na której mogą dzielić się swoim przemyśleniami, komentować i współredagować treści.

Bezpłatne i lepsze treści
Yellow Hat debiutem nowego magazynu proponuje całkiem odmienny model biznesowy niż tradycyjni wydawcy, którzy próbują rekompensować straty spowodowane spadkiem sprzedaży tytułów papierowych wprowadzeniem opłat za treści w Internecie. Twórcy iAM uważają, że zachodzących zmian społecznych i przyzwyczajeń użytkowników nie można korygować i dlatego iAM to miesięcznik całkowicie bezpłatny dla użytkownika. Czasopismo umożliwia zarówno darmowe comiesięczne pobieranie i czytanie poszczególnych wydań, jak i stałą, również darmową subskrypcję.

Zdaniem ekspertów obecnie w Polsce z tabletów korzysta już ok. 3% populacji, ale prawdopodobnie w krótkim czasie nawet kolejnych kilkaset tysięcy osób może dołączyć do grupy ich użytkowników. Siłę nabywczą segmentu stanowią przede wszystkim przedstawiciele polskiej klasy średniej.

Nowe i ciekawsze możliwości reklamowe
Medium papierowe przestało również odpowiadać reklamodawcom. iAM proponuje zupełnie inny poziom interakcji czytelnika z marką, budując poprzez swoje formaty reklamowe więź i  zaangażowanie. Korzysta przy tym z wyśmienitej jakości wizualnej, jaką oferują dziś tablety, nierzadko prezentujące treści w jakości lepszej niż niejeden monitor PC. Reklamodawcy obecni w pierwszym wydaniu, to m. in. Unilever z marką Timotei – partner wydania, a także Adidas, Fiat, Tissot, General Motors, Oceanic, National Geographic oraz Twinnigs.

Magazyn iAM jest już dostępny w Apple iTunes, a wkrótce pojawi się również na tablety z systemem Android za pośrednictwem Google Play.

 


 

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar