Konkursy/

2010-12-21

Czy wiesz, że...

Breast Friends - Przyjaciele od Piersi

15 grudnia br. w Warszawskim Centrum Onkologii odbył się finał IV edycji "Breast Friends – Przyjaciele od Piersi", międzynarodowej kampanii edukacyjnej prowadzonej w naszym kraju przez Stowarzyszenie "Amazonki" Warszawa-Centrum i wspieranej przez firmę Roche wspólnie z Fundacją Psychoonkologii "Ogród Nadziei" oraz Galerią Maruna.

Celem kampanii „Breast Friends – Przyjaciele od Piersi” jest podkreślenie roli bliskich osób, którzy powinni pomóc kobiecie przejść przez kryzys związany z diagnozą oraz zadbać, aby wiedziała o swoim raku jak najwięcej. W procesie terapeutycznym rzetelna wiedza na temat choroby i możliwości leczenia ma duże znaczenie. Dlatego równolegle kampania ma na celu podnoszenie świadomości na temat różnorodności nowotworów, a różowo-pomarańczowa wstążeczka stanowiąca wizytówkę kampanii symbolizuje konieczność profilaktyki oraz występowanie różnych typów raka piersi.
 
„Istnieje wiele typów nowotworów, w tym HER2 dodatni i HER2 ujemny rak piersi, z których każdy przebiega w inny sposób. Wiedza o tym, na jaki rodzaj raka choruje pacjentka, pozwala zastosować odpowiednią do danego przypadku terapię, znacznie zwiększając tym samym szansę chorej na przeżycie i wyleczenie” – podkreśla Dr Iwona Głogowska z Centrum Onkologii w Warszawie.

Tegoroczna edycja miała formę konkursu, którego ideę przewodnią przedstawiało hasło: wyraź siebie – wesprzyj mnie. Zadanie konkursowe poległo na zaprojektowaniu lub wykonaniu artystycznej wizji logotypu kampanii w dowolnej technice oraz z dowolnych materiałów – jedyne ograniczenie, to aby rezultat można było wykorzystać użytkowo i/lub nosić przy sobie.  

Znak Breast Friends został doskonale wyeksponowany w zwycięskim projekcie filiżanek i spodków. Wśród nagrodzonych prac konkursowych znalazły się także pamiętnik, lampa, szal, pendrive oraz wieszak na biżuterię. Po uroczystym rozdaniu nagród, prace zostały wystawione na aukcji z udziałem gwiazd polskiej sceny i – wszystkie znalazły nabywców! Kwoty ze sprzedaży zasilą fundusze przeznaczone na budowę Domu Chorego na Raka, której inicjatorkami są „Amazonki” Warszawa-Centrum.

Tegoroczny konkurs pokazał, że jest wielu fantastycznych ludzi, którzy chcą okazać wsparcie kobietom z rakiem piersi poprzez własnoręcznie wykonane prace. Cieszę się, że grono osób solidaryzujących się z chorymi stale się powiększa i jak co roku powtórzyć – drogie panie, nie jesteście same, macie przyjaciół! – mówi Elżbieta Kozik, prezes Stowarzyszenia „Amazonki” Warszawa Centrum.

Swoją obecnością wydarzenie uświetniły m.in. Panie Anna Korcz, Anna Oberc, Anna Mazurkiewicz oraz Reaktor Akademii Sztuk Pięknych Prof. Ksawery Piwocki.




I miejsce





Marta Stolarz - projekt filiżanek z podstawkami

Projekt filiżanek z podstawkami. Filiżanki widziane z góry wraz ze znajdującymi się pod nimi spodkami układają się we wzór wstążeczki– motyw logo. Wstążka tworzona przez dwa elementy projektu: filiżankę i spodek, symbolizuje potrzebę bycia razem.











II miejsce


Alicja Kolasa - lampa + świecznik
Lampa oświetleniowa plus świecznik na tea light’y z logotypami kampanii.Praca ręcznie wykonana z gliny.











II miejsce


Dominika Łoszak - pamiętnik
Pamiętnik w twardej okładce. Kobiety uwielbiają wyrażać siebie poprzez “przelewanie” emocji do pamiętnika. Optymistyczna okładka ma sprawić, że nawet w najtrudniejszych chwilach strony w pamiętniku zapełnią pozytywne, pełne nadziei zapiski.











III miejsce


Teresa Drzewińska - wieszak na kolczyki
Wieszak na kolczyki w kolorach kampanii Breast Friends. Układająca się z róż literka F symbolizuje potrzebę zrobienia czegoś dla kobiet chorych na raka piersi przez Przyjaciół od piersi.
 






III miejsce

Tomasz Nalborski - pendrive
Pendrive, który bezpośrednio nawiązuje kształtem i kolorami do logo akcji. Dwie strony pendrive’a przypominają o dwóch typach raka. HER2dodatni i HER2 ujemny. Dzięki powszechności użycia ma szansę stać się uniwersalnym gadżetem, którego każdy może używać na co dzień.






III miejsce


Urszula Dyszlewicz - szal ( nunofilc)
Szal wykonany w technice nunofilcu. Jest symbolem relacji – dynamicznych,zmiennych, wzajemnie się przenikających. Czasem Ja jestem silniejsza i przejmuję inicjatywę, czasem Ty to robisz. Ale i między nami zdarzają się “dziury”. Nie przeszkadza to jednak być stale razem, zachowując wzajemną równowagę. Takie relacje to energia i przyjemność, psychiczna i fizyczna.


Rak piersi – typy
Rak piersi to najczęściej występujący nowotwór złośliwy u kobiet. Co roku na świecie rozpoznaje się ponad 1 milion nowych przypadków raka piersi, a około 400.000 chorych na ten nowotwór umiera.

Rak piersi nie jest chorobą jednorodną. Obecnie rozpoznaje się różne typy nowotworów z uwagi na działanie w organizmie receptorów: HER2, estrogenowych (ER) i progesteronowych (PgR). Receptor to białko występujące w komórce lub na jej powierzchni - jest cennym źródłem wielu informacji na temat tego, jakie rokowanie ma pacjentka i jak dobrać dla niej optymalne leczenie. HER2 dodatni rak piersi charakteryzuje się zwiększoną ilością białka o nazwie HER2 na powierzchni komórek guza. Badania wykazały, że guzy HER2-dodatnie stanowią około 20 % przypadków raka piersi u kobiet, a ich przebieg jest bardziej gwałtowny. Inna postać tej choroby to rak piersi hormonozależny, charakteryzujący się występowaniem receptorów dla hormonów płciowych (estrogenów czy progesteronów). Te przypadki raka dobrze odpowiadają na leczenie hormonalne. Istnieje ponadto trzecia grupa pacjentek, u których rak piersi nie posiada omawianych receptorów (stanowi około 10-15 % raka piersi). Określa się go jako rak „potrójnie ujemny”. Rokowanie w tym typie nowotworu jest niekorzystne. W dodatku w przeciwieństwie do dwóch poprzednich, w raku „potrójnie ujemnym” nie wykorzystuje się terapii celowanych, które są osiągnięciem nauki ostatnich lat i poprawiają istotnie wyniki leczenia.

Wciąż trwają prace nad określeniem obecności różnych genów i znaczenia tego faktu dla rodzaju terapii. Należy podkreślić, że wiedza o typie raka piersi, na jaki choruje kobieta jest decydująca o wyborze optymalnego leczenia.

Galeria zdjęć:

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar