Konkursy/

2009-07-11

MOTOKOBIETA

Brałeś nie jedź

To fragment jednego ze spotów radiowych emitowanych w ramach ogólnopolskiej kampanii „Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach rozum wysiada”. W ten przemawiający do wyobraźni sposób Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii stara się uświadomić młodzieży, że prowadzenie pojazdów pod wpływem narkotyków oraz innych środków odurzających, w tym dopalaczy jest równie niebezpieczne i karalne, jak po alkoholu.

Kampania jest odpowiedzią na szokujące wyniki badania przeprowadzonego przez organizatora wśród młodzieży. Uważa ona, że „jazda po narkotykach jest bezpieczniejsza niż po alkoholu”. Stwierdzenie tego typu jest jednak całkowicie błędne i pokazuje jak niewiele młodzi ludzie wiedzą nadal o szkodliwości środków odurzających. W rzeczywistości skutki ich działania są nieprzewidywalne. Zaburzenia koncentracji, zdolności widzenia i słuchu, omdlenia czy omamy wzrokowe to tylko niektóre negatywne konsekwencje ich zażywania, które mogą się ujawnić w trakcie prowadzenia auta. Przykładowo jeden skręt marihuany potrafi całkowicie zmienić świadomość nawet najlepszego kierowcy, zaburzając jego zdolności do bezpiecznego kierowania samochodem.

Kampania walczy także z jeszcze jednym mitem, jakoby odurzonemu kierowcy nie groziły żadne kary. W rzeczywistości prowadzenie pojazdu pod wpływem narkotyków jest przestępstwem, za które grozi do 2 lat pozbawienia wolności, a w razie spowodowania wypadku ze skutkiem śmiertelnym – nawet do 12 lat więzienia.

Wykrycie obecności narkotyków w organizmie kierowcy, wbrew przekonaniom młodzieży, nie jest wcale takie trudne. Policja dysponuje narkotestami umożliwiającymi szybkie i proste przebadanie kierującego pojazdem, jeśli zachodzi wobec niego podejrzenie. Według jej danych tylko od drugiej połowy 2007 r. do pierwszego kwartału br. zatrzymano blisko 2 tys. kierowców będących pod wpływem środków odurzających.

Kampania „Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach rozum wysiada” rozpoczęła się 25 czerwca i potrwa do końca października br. Skierowana jest przede wszystkim do młodych ludzi między 16 a 25 rokiem życia, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Obejmuje ona spoty telewizyjne i radiowe, ogłoszenia prasowe i banery na portalach internetowych oraz informacje w prasie. W klubach i dyskotekach, w trakcie wakacji, pojawią się także plakaty informujące o akcji, a w miejscowościach letniskowych dodatkowo billboardy. Organizator kampanii zachęca także samorządy do aktywnego przyłączenia się do akcji i organizacji w tym celu różnych wydarzeń i imprez promujących bezpieczną, wolną od narkotyków jazdę samochodem.

Na potrzeby kampanii działa także specjalna strona internetowa rozumwysiada.pl, gdzie można zapoznać się z konsekwencjami zdrowotnymi i prawnymi zażywania narkotyków oraz podzielić się swoją opinią na ten temat.

Data inauguracji kampanii nie jest przypadkowa i zbiegła się z rozpoczęciem wakacji, gdyż właśnie w tym czasie młodzież podejmuje najwięcej ryzykowanych działań. Dlatego tym razem zachęcamy ją do bezpiecznej jazdy i bezpiecznych powrotów z wszelkich imprez młodzieżowych, by nie ryzykowali podwójnie – biorąc i wsiadając za kierownicę – dodaje Piotr Jabłoński, Dyrektor Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii.









Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar