Czy w ogóle istnieje jakiś jeden świat, ten unus mundus, o którym marzyli filozofowie? Wielkie, neutralne i obiektywne uniwersum, w którym wszyscy mamy możliwość spotkać się i rozpoznać w sobie bliźniego. Czy może, żyjąc w jednej przestrzeni, w istocie żyjemy we własnych fantazmatach?
– pyta Olga Tokarczuk, noblistka w dziedzinie literatury za 2018 rok.
Efekt Nobla opadł, a zakupione kilka miesięcy temu książki Tokarczuk odłożyliśmy na półkę. Może czas przymusowego pobytu w domu to dobry moment, by z dystansem i większą niż dotychczas uwagą przyjrzeć się twórczości pisarki?
Moc literatury tworzonej przez Olgę Tokarczuk polega przede wszystkim na sile opowieści. Krytyka już od czasów debiutu powieściowego w 1993 r. ma kłopot z klasyfikowaniem i opisywaniem twórczości autorki Biegunów. Pisano o realizmie magicznym, powieści psychologicznej, porzuceniu tradycyjnej narracji, literaturze środka czy tzw. małych ojczyzn.
1 kwietnia ukaże się nowy numer miesięcznika „Znak”, w którym opisujemy Duchowe światy Olgi Tokarczuk. W numerze zastanawiamy się:
Jak przebiegała pisarska droga noblistki? Które tematy są dla niej najistotniejsze? W jaki sposób kreuje swoje duchowe światy? Co cenią w jej pisarstwie wydawcy, tłumaczki oraz literaturoznawczynie?
Odpowiadają: Eliza Kącka, Anna Marchewka, Zbigniew Mikołejko, Antonia Lloyd-Jones, Daniel Kampa, Oksana Zabużko i Olga Tokarczuk.
779
W numerze także:
- Tomáš Halík. Rozmowa i fragment autobiografii słynnego teologa
- Nowa proza Joanny Rudniańskiej, autorki opowiadań RuRu
- Wielkie pisarki, przyszłe noblistki: kim są i jak opisują świat