Konkursy/

2019-01-30

Czy wiesz, że...

Anemia – jak prawidłowo się odżywiać przy niedokrwistości?

Anemia jest spowodowana obniżonym poziomem czerwonych krwinek i hemoglobiny. Jej leczenie można skutecznie uzupełnić dietą.

 

 

Co to jest anemia?

Anemia, określana jako niedokrwistość, to zespół objawów, które wynikają ze zmniejszonej ilości hemoglobiny i erytrocytów (czerwonych krwinek) we krwi krążącej. Z powodu ich braku dochodzi do niedotlenienia tkanek, co znacznie zaburza prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Wyróżnia się kilka rodzajów anemii:

  • niedokrwistość z niedoboru żelaza,
  • niedokrwistość hemolityczna,
  • niedokrwistość aplastyczna,
  • niedokrwistość megaloblastyczna,
  • anemia sierpowata.

 

Najczęściej występuje niedokrwistość z niedoboru żelaza. Przyczyną schorzenia jest zazwyczaj upośledzone wchłanianie żelaza, kwasu foliowego, witaminy B12, obfite krwawienia menstruacyjne, a także przewlekłe krwawienie, np. z przewodu pokarmowego (wrzody żołądka, polipy w jelicie grubym). Natomiast niedokrwistość w ciąży często wynika ze zmian, które zachodzą w organizmie kobiety ciężarnej.

Do objawów anemii należą: osłabienie i uczucie zmęczenia, zaburzenia koncentracji, pogorszenie pamięci, nawracający ból głowy, zawroty głowy, omdlenia, łamliwe paznokcie i włosy, a także blada i sucha skóra. Lekarz rodzinny rozpoznaje anemię na podstawie wywiadu oraz badań laboratoryjnych krwi: morfologii krwi, oznaczenia poziomu żelaza i witaminy B. Można wykonać także badanie kału na krew utajoną.

Leczenie anemii

Leczenie anemii zależy od przyczyny, która ją spowodowała. Dąży się także do uzupełnienia niedoborów żelaza i innych składników odżywczych. W tym celu stosuje się suplementację doustnymi środkami farmaceutycznymi: preparatami żelaza, z kwasem foliowym oraz witaminami C i B. Duże znaczenie w leczeniu i zapobieganiu niedokrwistości ma odpowiednia dieta.

Dieta w leczeniu anemii

Do anemii dochodzi najczęściej z powodu niedoboru żelaza. Można uzupełniać jego poziom odpowiednim pożywieniem. Dzienne zapotrzebowanie osób dorosłych na ten pierwiastek wynosi:

  • u kobiet, które miesiączkują – 18 mg,
  • u kobiet karmiących piersią – 10 mg,
  • u kobiet w ciąży – 27 mg,
  • u mężczyzn – 10 mg.

 

Żelazo dzieli się na hemowe i niehemowe. Pierwsze z nich zawarte w produktach pochodzenia zwierzęcego jest łatwo przyswajalne przez organizm człowieka. Natomiast żelazo niehemowe znajduje się w produktach roślinnych i jest zdecydowanie słabiej wchłaniane. Ma to znaczenie w przypadku osób, które są na diecie bezmięsnej. Najlepszym rozwiązaniem dla zdrowia jest łączenie w posiłku obu typów tego pierwiastka.

Należy pamiętać, że na wchłanianie żelaza ma wpływ obecność innych składników odżywczych. Jest ono bardziej przyswajalne w obecności witaminy C, kwasów organicznych, białek zwierzęcych. Herbata, kawa, czerwone wino, szczawiany (szpinak, szczaw) i produkty wysokoprzetworzone znacznie zmniejszają jego przyswajanie. Nie jest jednak konieczne całkowite wyeliminowanie ich z diety, a jedynie ograniczenie i niełączenie z posiłkami bogatymi w żelazo.

Jakie produkty należy spożywać?

Przy anemii należy spożywać przede wszystkim produkty, które są bogate w żelazo hemowe. Są to głównie pokarmy pochodzenia zwierzęcego. Warto łączyć je z żelazem niehemowym, które znajduje się w owocach i warzywach. Produkty z dużą zawartością tego pierwiastka to:

  • wątróbka (wołowa, wieprzowa, cielęca, drobiowa),
  • mięso wołowe, drobiowe i cielęce,
  • ryby,
  • żółtko jaja kurzego,
  • kasza gryczana, jaglana, jęczmienna,
  • kakao,
  • mąka pełnoziarnista,
  • orzechy,
  • pestki dyni,
  • groch, soczewica czerwona, różne rodzaje fasoli, ciecierzyca, soja,
  • buraki, brokuły, brukselka, jarmuż, natka pietruszki,
  • tofu,
  • suszone owoce.

 

Jadłospis powinien być wzbogacony także o produkty, które zawierają witaminę C, ponieważ dzięki niej zwiększa się przyswajalność żelaza. Należy spożywać dużą ilość:

owoców: jabłek, gruszek, cytrusów, śliwek, truskawek, bananów, mango, kiwi, czarnej porzeczki,

warzyw: pomidorów, papryki, natki pietruszki, białej kapusty, brokułów, jarmużu, brukselki.

 

 

 

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar