Konkursy/

2018-10-29

Diety

Witamina D – uważaj na jej niedobór!

Witamina D jest substancją kluczową dla prawidłowego działania układu kostnego, wpływa także na układ mięśniowy, neurologiczny i odpornościowy. Dlatego, szczególnie w okresie, gdy samodzielne jej wytwarzanie przez organizm jest utrudnione, warto pamiętać o zapewnieniu podaży tego mikroelementu na odpowiednim poziomie.

 

 

 

Witamina D syntetyzowana jest przez skórę z w wyniku ekspozycji na działanie promieni słonecznych. Mimo, że organizm potrafi ją wytworzyć samodzielnie, badania wskazują że nawet 80% Polaków może cierpieć na niedobór tej substancji.  Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy w naszej szerokości geograficznej niemożliwa jest wystarczająca ekspozycja skóry na działanie słońca, warto zatroszczyć się o prawidłową podaż witaminy D.

Niedobór witaminy D – skutki

Jednym z pierwszych objawów, który wynika z niewystarczającej ilości witaminy D w organizmie, jest znaczne obniżenie samopoczucia i nastroju. Może być to apatia, problemy z zasypianiem, brak energii oraz stan psychiczny, który często określany jest jako „jesienna chandra”. Często taki właśnie obniżony nastrój i brak energii do działania łączony jest z czasem przesilenia jesiennego – warto w razie jego wystąpienia pamiętać, że te objawy mogą wskazywać na niedobór witaminy D. Skutki niewystarczającej jej podaży mogą obejmować także szereg reakcji ze strony układu pokarmowego, jak na przykład: brak apetytu, biegunka, wymioty, nudności. Na brak witaminy D w organizmie mogą też wskazywać bóle głowy i oczu.

Witamina D a układ kostny

Jedną z najważniejszych funkcji witaminy D jest jej udział w mineralizacji tkanki kostnej oraz regulacji gospodarki wapniowo-fosforowej. Wapń i fosfor, których prawidłowe wchłanianie z pożywienia wspiera właśnie witamina D, to substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, rozwoju i regeneracji zębów i kości. Zarówno u dzieci, jak i u dorosłych, witamina D odpowiada za kształtowanie się kośćca, jego mineralizację oraz gęstość. Witamina D także pomaga w transportowaniu wapnia do kości, aby utrzymywały one zdrową jakość. To szczególnie ważne dla kobiet, które narażone są na ubytek masy kostnej – czyli osteoporozę – a w konsekwencji także i na złamania.

Właściwa podaż witaminy D w trakcie ciąży

Witamina D to jedna z kluczowych, obok kwasu foliowego oraz żelaza, substancji które mają wpływ na prawidłowy rozwój prenatalny dziecka oraz dobre samopoczucie mamy. Kobiety, których ciąża przypada na zimowe miesiące są szczególnie narażone na objawy zbyt małego stężenia witaminy D w surowicy krwi. Do skutków takiego stanu może należeć zwiększone ryzyko zachorowania na cukrzycę ciążową, z kolei dziecko może być bardziej podatne na choroby metaboliczne, autoimmunologiczne i naczyniowe oraz na złamania kości. Aby tego uniknąć, warto do jadłospisu włączyć tłuste ryby i jaja oraz rozważyć suplementację.

 

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar