Wygraj
Wygraj
Wygraj
Wygraj

2018-03-21

Diety

Jak błonnik wpływa na stan jelit?

To, ze inulina ma pozytywny wpływ na florę bakteryjną w jelitach, mówi się od dawna. Potwierdzają to badania, których wyniki opublikowano w  American Journal of Physiology-Gastrointestinal and Liver Physiology, a które dotyczą wpływu spożywania błonnika rozpuszczalnego w wodzie.

 

 

Czym jest błonnik?

Zacznijmy od wyjaśnienia czym właściwie jest słynny błonnik, o którym tak wiele mówi się w kontekście diet (głównie odchudzających i oczyszczających, ale nie tylko). Otóż jest to niepodlegająca trawieniu substancja, która wchodzi w skład roślin, a która pozostaje odporną na oddziaływanie enzymów trawiennych wydzielanych w układzie pokarmowym.

Zasadniczo poszczególne rodzaje błonnika można podzielić na dwie grupy, z których jedna jest rozpuszczalna w wodzie (należą do niej między innymi pektyny, część hemiceluloz, alginiany, agar, czy karageny), natomiast druga pozostaje nierozpuszczalna (tutaj mowa jest o celulozie, ligninie, czy większości hemiceluloz).

Gdzie można znaleźć poszczególne rodzaje błonnika?

Źródeł każdej z odmian jest wiele, my wymienimy tylko część z nich:

  • Inulina: m.in. cebula, czosnek, por, banany, szparagi, mniszek lekarski.

  • Celuloza: m.in. brokuły, groch, jarmuż.

  • Pektyny: m.in. jagody, maliny, pigwa.

  • Lignina: m.in. buraki i brokuły.

Jak błonnik wpływa na organizm?

Spożywany błonnik pomaga w oczyszczaniu jelit i usuwaniu z nich zalegających składników. Przy okazji ze względu na fakt, że wpływa na zwiększenie objętości stolca, ułatwia jego „wędrówkę” wzdłuż jelit, tym samym redukując problemy z zaparciami i ułatwiając odchudzanie. Proces ten wynika m.in. z faktu, ze w trakcie zwiększania objętości, stolec oddziałuje mechanicznie i chemicznie na krawędzie jelit i w ten sposób wpływa na ich pracę.

Dodatkowo błonnik usprawnia produkcję kwasów żółciowych. W przypadku ligniny dochodzi przy tym do sprawniejszego wiązania tych ostatnich z cholesterolem.

Wreszcie warto wspomnieć, że błonnik jest „lubiany” przez florę jelitową obecną w jelitach.

Wpływ inuliny na stan jelit

We wspomnianym badaniu naukowcy sprawdzali jak organizm myszy reaguje na spożywanie inuliny. Okazało się, ze osobniki, w których diecie był obecny ten rodzaj błonnika, miały mniejsze ryzyko wystąpienia otyłości. Co jednak znaczące – te, którym nie aplikowano inuliny, miały krótsze jelita, a stan ich ścianek był gorszy. Uzupełnienie tego składnika sprawiało jednak, że stan jelit ulegał poprawie.

Należy zaznaczyć, iż mówiąc o inulinie mawiamy odmianę błonnika rozpuszczalnego. Tymczasem podawanie błonnika nierozpuszczalnego nie wywoływało podobnych efektów.

Inulina a flora bakteryjna

Bakterie funkcjonujące w jelicie pomagają w sprawnym przyswajaniu składników odżywczych i ogólnym procesie trawiennym. Natomiast sama inulina dobrze wpływa na ich liczebność.

Kiepski stan flory bakteryjnej sprzyja wielu chorobom jelita, stanom zapalnym, czy zaparciom. Co więcej, jest jedną z przyczyn otyłości. W omawianych badaniach okazało się jednak, że dla odmiany dobry stan flory bakteryjnej ma wpływ na stan samych jelit poprzez produkcję krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych działających przeciwzapalnie. Warto więc zwiększyć w diecie ilość warzyw stanowiących jej źródło.

Dodatkowe informacje na temat błonnika i jego wpływu na zdrowie można znaleźć na stronie dietetyk.guru.

 

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar