Strona

2017-06-23

Profilaktyka

5 sposobów, które pomogą ci żyć z migreną

Tagi: zdrowie

Cierpisz na migrenowe bóle głowy? Nie jesteś sama! Ta choroba dotyka nawet 18% społeczeństwa, z czego większość stanowią kobiety. Choć uważa się, że nie da się wyleczyć tej przypadłości, istnieją sposoby, które pomogą ci uniknąć jej częstych nawrotów.

 

Oto 5 sposobów, które pozwolą ci zmniejszyć częstotliwość występowania ataków migreny. Znajdziesz wśród nich zarówno popularne środki, takie jak leki (na przykład zawierające kwas tolfenamowy bez recepty albo tryptany zapisywane przez lekarza), jak i tradycyjne metody związane z dietą, higieną snu i stosowaniem odpowiednich ziół i przypraw.

1. Śpij na zdrowie!

Niedostateczna ilość snu może być przyczyną wystąpienia migreny w takim samym stopniu, jak nadmiar przespanych godzin. Dlatego bardzo ważne jest, aby zatroszczyć się o regularny cykl dobowy. Nie „odsypiaj” zaległych godzin w trakcie weekendu – bardzo często sobotnie migreny spowodowane są właśnie zbyt długim snem. Postaraj się przesypiać minimum 7 godzin na dobę, niezależnie od dnia tygodnia.

2. Skutecznie walcz z bólem

Jeśli cierpisz na migreny, najlepiej skonsultuj się z lekarzem. Warto jednak wiedzieć, że możesz również zaopatrzyć się w specjalistyczne leki bez recepty – na przykład zawierające kwas tolfenamowy. W przypadku migreny o łagodnym przebiegu pomagają także zwykłe niesteroidowe leki przeciwzapalne, które blokują receptory bólu (na przykład zawierające ibuprofen albo paracetamol). Kwas tolfenamowy ma jednak tę zaletę, że walczy nie tylko z bólem, ale i blokuje aktywność lipooksygenazy – procesu, który ma miejsce w czasie trwania migreny.

3. Dbaj o dietę

Należysz do miłośników serów pleśniowych, czerwonego wina oraz słonych przekąsek? A może lubisz jeść cytrusy i wędliny? Jeśli chcesz na dobre pozbyć się migreny, musisz wyrzucić z jadłospisu produkty mogące być przyczyną bólu głowy. Należą do nich wszelkie pokarmy zawierające potencjalne alergeny oraz, tak zwane menu koktajlowe, czyli zawierające sól i konserwanty wędliny, kabanosy czy słone paluszki i chipsy.

4. Pij zioła!

Nasze babcie i prababcie też cierpiały „na globus”, a nie miały jeszcze dostępu do nowoczesnych leków, takich jak tryptany czy kwas tolfenamowy. Musiały radzić sobie w bardziej konwencjonalny sposób – najczęściej odpoczywając w zacienionym, cichym miejscu i pijąc zioła. Wypróbuj marunę, rozmaryn lekarski, nalewki z kory wierzby. W walce z bólem pomoże też herbatka z imbiru.

5. Uprawiaj sport

W profilaktyce migreny ważne jest zarządzanie stresem – dlatego warto znaleźć jakąś aktywność fizyczną, która ci w tym pomoże. Pamiętaj, aby zaczynać od umiarkowanych ćwiczeń, gdyż zbytnie zmęczenie organizmu także może przyczynić się do wystąpienia bólu. Dobrym pomysłem będzie joga, stretching, jazda na rowerze czy szybkie marsze.

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar