Strona

2016-11-29

Dania dla jarosza

Romantyczna kolacja przy ... ostrygach

Nadal nie wykształciła się w naszym kraju kultura jedzenia ostryg poza biznesowymi spotkaniami największych firm i przedsiębiorców. Zdecydowanie częściej powinniśmy sięgać po ten morski przysmak, by w pełni korzystać z jego udziału w naszej diecie.

 

Jak przygotować?
 
Wiele osób zwyczajnie nie wie jak jeść ostrygi. Nic prostszego– odrobina soli, pieprzu, ewentualnie kilka kropel soku z cytryny i surowe mięso można zjeść od razu, bez przygotowania. Nie musimy martwić się dzisiaj o zatrucia czy nieczystości – współczesne sposoby zapobiegania tego typu wypadkom i odpowiednie przechowywanie dają możliwość delektowania się mięczakami bez brudzenia garnków. Pamiętajmy jednak, żeby zadbać o to, żeby zawsze szukać najświeższych produktów, najlepiej od zaufanego sprzedawcy, np. https://www.makro.pl/swiat-produktow/ryby-makro/owoce-morza/swieze-ostrygi. Jeśli nadal nie jest to dla nas lub gości atrakcyjny sposób podania, wystarczy dodać cieniutko pokrojony lub wyciśnięty czosnek, szczyptę pietruszki, sól, sproszkowaną paprykę i odrobinę masła, a następnie piec w rozgrzanym do około 200°C piekarniku około 20 minut lub do całkowitego zbielenia mięsa. Ten sam sposób świetnie nadaje się na grilla.
 
Zalety spożycia
 
Ostrygi to najpopularniejszy rodzaj jadalnych małży na świecie nie tylko ze względu na bardzo dobry smak, ale również walory żywieniowe. Jest to bardzo dobre źródło witamin z grupy D – odpowiedzialnych za odpowiednią gospodarkę wapniowo-fosforanową organizmu, B12 – zapobiegającej anemii i zapewniającej prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, jak również C – naturalnego przeciwutleniacza. Mięso tych mięczaków ma charakter wysokobiałkowy, dlatego świetnie nadaje się dla osób odchudzających się. Oprócz tego w ostrygach znajdziemy kwasy tłuszczowe omega-3, czyli potrójnie nienasycone składniki tłuszczu, których obecność w diecie stanowi ogromną różnicę dla naszego układu krążenia – przyswajając je zmniejszamy stosunek LDL (lipoprotein o małej gęstości), czyli potocznie „złego cholesterolu” do HDL (lipoprotein o wysokiej gęstości) we krwi, co znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy, która prowadzić może do poważniejszych chorób serca.
 
Mięczaki dla twardzieli
 
Najwięcej w porcji ostryg jest jednak innego ważnego składnika – minerałów. Oprócz bardzo ważnego żelaza, fosforu, potasu i sodu, znajdziemy w nich ogromną ilość cynku. W porcji znajdziemy dawkę tego pierwiastka, która odpowiada ponad 200% prawidłowego dziennego spożycia, co jest rzadkością wśród innych potraw. Często zaniedbujemy dostarczanie tego mikroelementu, a niesie on za sobą szereg zdrowotnych korzyści, którymi łatwo chociażby przekonać partnera do sięgnięcia po to egzotyczne danie podczas kolacji. Cynk w dużej ilości przyczynia się do wzmożonej aktywności systemu odpornościowego oraz leczenia się ran, zwłaszcza kontuzji i urazów doznanych podczas różnego rodzaju treningów. Oprócz tego stwierdzono bliską zależność między niedostatecznym spożyciem cynku a impotencją u mężczyzn. Wysoki poziom cynku zapewnia nie tylko zdrowe działanie męskiego układu rozrodczego, ale również wzmaga libido, dlatego ostrygi świetnie sprawdzają się jako afrodyzjak.
 
Nie liczą się jednak tylko walory zdrowotne, ale przede wszystkim smakowe – warto więc spróbować tego specjału w wybrany przez siebie sposób i przekonać się do nowego doświadczenia. Być może okaże się, że nasi goście odkryją swoją nową ulubioną potrawę i polecą ją swoim znajomym. 

Komentarze (0)

Copyright by Daniel Feist & Bartek Kozar